De online identiteit van ZZP'ers is doorslaggevend
In een tijd waarin zo'n 8.000 mensen per maand zzp'er worden, ontstaan de meeste opdrachten voor zzp'ers via het internet. Daarom is het belangrijk dat je jouw online identiteit in orde hebt. 90% van de opdrachtgevers kijken naar het online profiel van een ondernemer voordat ze iemand een opdracht sturen. Ze willen weten wie ze in huis halen. Zorg er daarom voor dat jouw online profiel uitstraalt wat je met je bedrijf óók wil uitstralen.
Overweeg álles dat je online zet
Voordat je zomaar iets op het internet zet, is het slim om na te gaan of je wel wil dat iedereen op aarde deze informatie over jou zou weten. Ook wanneer je iets weer verwijdert, zijn er nog manieren om deze berichten terug te kunnen vinden.
Kijk daarom bij alle verschillende Social Media platformen eens goed bij de Privacy instellingen. Op facebook is het bijvoorbeeld verstandig om in te stellen dat je alle berichten waarin mensen jou taggen eerst zelf kan controleren, voordat deze op jouw account verschijnen. Ga daarvoor naar instellingen, tijdlijn en taggen, en zet het kopje "Berichten waarin je door vrienden bent getagd, controleren voor ze op je tijdlijn verschijnen?" op "Aan . Zo kan niet zomaar iedereen elke foto die vrienden van je gemaakt hebben te zien krijgen.
Houd je profielen up-to-date
Of we het nou hebben over Instragram, Facebook, Twitter of iets anders is, het is belangrijk om alle platforms waar je gebruik van maakt up-to-date te houden. Wanneer een potentiële opdrachtgever op Facebook kijkt en ziet dat je al een jaar niks meer hebt geplaatst, kan deze denken dat je niet meer werkzaam bent en de opdracht naar iemand anders sturen.
Plaats daarom regelmatig updates van wat je aan het doen bent. Heb je een zakelijk profiel? Dan is het extra zaak om regelmatig iets te plaatsen, je volgers zullen dit zelfs graag willen lezen. Plaats foto's van werk, mensen met wie je samenwerkt, en deel ieder artikel dat er eventueel over je geschreven wordt.
Wil je het graag een level verder nemen en zorgen dat je op de juiste tijdstippen en met de juiste frequenties dingen op je Social Media platforms post, om zo je bereik te vergroten? Kijk dan eens op deze website.
Houd privé en zakelijk gescheiden
Veel ondernemers hebben moeite om hun twee werelden gescheiden te houden op het internet. Je bent natuurlijk een persoon en een merk inéén. Je mag natuurlijk best eens wat persoonlijks posten, maar ga dan de overweging aan: zou je niet eens twee verschillende profielen maken? Eén gesloten account die alleen 'vrienden' kunnen zien, met persoonlijke informatie, en één professioneel account waar je zoveel mogelijk volgers voor werft.
De opdrachtgever zal altijd kijken naar een zakelijk profiel voordat ze een persoonlijk profiel willen bekijken. Alleen al daarom is het verstandig om een pagina aan te maken speciaal voor jouw bedrijf. Zo houd je alle informatie gescheiden, en is het voor de bezoeker van jouw pagina duidelijk waar het om gaat.
Naast het gescheiden houden van privé en zakelijk op social media, geldt deze regel ongetwijfeld ook voor administratieve zaken. Het komt bijvoorbeeld een stuk professioneler over om een factuur te sturen met je zakelijke rekeningnummer en -naam, in plaats van het geld naar je privérekening laten overmaken door de klant. Op zakelijkbankieren.nl kun je gemakkelijk alle zakelijke banken vergelijken.
Houd je informatie op één lijn
Het is voor ieder bedrijf belangrijk om een duidelijk merkbeeld te hebben. Heb je nieuwe persfoto's, een nieuw logo, een nieuw kleurenschema? Zorg dat deze op álle verschillende platforms te zien zijn. Zo is het voor een potentiële opdrachtgever duidelijk dat het om één en hetzelfde bedrijf gaat.
Plaats ontwikkelingen op verschillende platforms, je kan deze ook aan elkaar doorlinken. Een foto die je op Instagram post kan je bijvoorbeeld direct via de Instagram app delen op Facebook. Zo is het niet alleen duidelijk dat het om hetzelfde profiel gaat, maar scoor je misschien zelfs wel extra volgers voor jouw Instagram account.