3x meest gemaakte fouten bij btw-aangifte


Niemand is er dol op, maar als ondernemer kom je er toch echt niet onderuit: de btw-aangifte. Als eigenaar van een eigen onderneming moet je vier keer per jaar de omzetbelasting van het afgelopen kwartaal doorgeven aan de Belastingdienst. Sommigen hebben hier totaal geen moeite mee, zijn heel stipt en hebben deze gegevens al ruim voor de uiterste inleverdatum klaarstaan. Maar er is ook een hele grote groep die hier toch aanzienlijk wat meer moeite mee heeft. Gelukkig zijn er een paar dingen om het wat eenvoudiger te maken.

De uiterste inleverdatum vergeten


Als ondernemer heb je natuurlijk veel aan je hoofd: je wilt opdrachten op tijd afhandelen, deadlines halen en ondertussen moet je ook zorgen dat je klanten tevreden houdt. Maar vergeet ook niet je administratie uit het oog. Sommige dingen kunnen tot later wachten, maar de btw-aangifte kan dat echt niet. De Belastingdienst hanteert hiervoor een strikte deadline. Om deze niet te vergeten, stuurt de Belastingdienst je ruim van tevoren ook een reminder per e-mail. Zie dit gelijk als een teken dat je alle gegevens online in moet gaan vullen want als je te laat bent riskeer je een boete. De btw-aangifte kan je online doorgeven, maar het kan voorkomen dat jij je inloggegevens kwijt bent. Het duurt in dat geval een aantal werkdagen voordat je nieuwe gegevens krijgt toegestuurd. Doe je dit allemaal op de dag voor de uiterste inleverdatum, dan ben je dus te laat en heb je grote kans dat er binnenkort een boete op je deurmat valt. En dat geld wil je natuurlijk liever aan andere dingen besteden.

Afbeelding (gratis & rechtenvrij): https://pixabay.com/nl/boekhouding-verslag-credit-card-761599/

Datum van betaling bedrag aanhouden als richtlijn


Wellicht heb je de neiging om bij de afronding van een opdracht de datum waarop de klant heeft betaald aan te houden als richtlijn voor de btw-aangifte. Maar dit is onjuist. Het is via de Belastingdienst alleen mogelijk om een bedrag terug te krijgen als je de factuur doorgeeft binnen het tijdvak waarin deze is aangemaakt. De betaling kan namelijk pas veel later volgen. De bijschrijving op je bankrekening kan handig zijn als geheugensteuntje, maar zorg dat je altijd je facturen op een overzichtelijk manier bewaard zodat je deze altijd snel terug kunt vinden.

Afbeelding (gratis & rechtenvrij): https://pixabay.com/nl/euro-geld-financi%C3%ABn-spaarvarken-870756/

Zomaar iets doen


Bij de btw-aangifte kunnen er lastige vragen voorbijkomen. Je kan dan het vakje met het vraagteken aanklikken voor verdere toelichting, maar dit kan dan nog niet altijd even duidelijk zijn. Als het dan al laat in de avond is en de deadline nadert, dan is het soms lastig om uit te vinden wat er nou echt bedoeld wordt. In veel gevallen wordt er dan maar iets aangeklikt in de hoop dat het goed is, maar ook dit kan achteraf veel gedoe geven. Vooral als deze gegevens onjuist blijken te zijn. Je kunt daarom ook alle zaken rondom de belasting uit handen aan een accountant. Door het hele land zitten verschillende accountants (kantoren of zelfstandigen) die je zonder gedoe kunnen helpen met alle belastingzaken, zoals Alan administratiekantoor in Groningen. Neem gerust contact op via e-mail of telefoon voor een eerste kennismaking met de ervaren accountants.