Zelf doen of iemand vragen?

De boekhouding kost een hoop tijd. Daarom blijft het, ongeacht de grootte van het bedrijf altijd de vraag: Ga je zelf de boekhouding en administratie doen, of vraag je een gespecialiseerd bedrijf om dit voor je te doen?
We zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.

Voordelen van het zelf doen van je boekhouding:

  • Je bent compleet op de hoogte van de financiële situatie. Je komt nooit voor verrassingen te staan.
  • Het is gratis, je hoeft geen geld te besteden aan een boekhouder of accountant.

 

Nadelen van het zelf doen van je boekhouding:

  • Je bent er een hoop tijd mee kwijt. Het kost je zo uren werk om alles in orde te krijgen en als je er niet geoefend in bent, dan kost het uiteraard nog meer tijd.
  • De kans dat de Belastingdienst je wil controleren is groter als je zelf je administratie gaat doen.
  • Je loopt waarschijnlijk een leuk bedrag mis, omdat je niet helemaal in het wereldje van de boekhouding en administratie zit. Natuurlijk kan je dat leren, maar de trucjes ken je uiteraard nog niet als je net begint. Een boekhouder kent deze wel.

 

De tussenweg

Natuurlijk is er altijd een tussenweg. Je kan naar een accountant stappen, al je bonnetjes en facturen inleveren en "succes ermee!" zeggen. Dat is een dure optie, want de accountant zal een tijdje bezig zijn om alles van jou uit te zoeken. Je kan zelf de administratie al geordend maken. Daarmee krijg je zelf al meer zicht in je financiële situatie. Het enige wat de accountant nog moet doen, is alles controleren en uiteindelijk de bedragen invoeren. Simpel en goedkoper. Ja, je bent tijd en geld kwijt, maar zeker niet zoveel tijd als dat je het zelf zou doen en zeker niet zoveel geld als wanneer je accountant het zelf moet uitzoeken!

 

Zijlstra en Udema Verzekeringen - Voor persoonlijk contact en maatwerk

VANDERLAANGROEP - De vakkundige coach voor ondernemers

Company Tesuji - Voor het digitaliseren van al uw documenten

Doorschrijfsets - Bekijk het aanbod

Incasso advocaat - Voor particulieren en MKB

Financieel adviesbureau - de betrokken accountant

Het salaris van een accountant - Altijd al willen weten wat een accountant verdient? In dit artikel krijg je een antwoord op deze vraag. Een accountant speelt een belangrijke rol in onze samenleving. Lees hier nu meer over wat het salaris is van een accountant.

Administratiekantoor voor de bollenstreek - Pondera is Latin and means balance. That's what we do with your accounting and tax matters.

Trainingsbureau - Leer hier echt alles voor en over uw administratie

Persolvo.nl - Payrolling

Boekhouding - Boekhouding

Administratiekantoor - Welkom bij administratiekantoor ADMENN 

Payroll - Payroll - J&M Personeelsdiensten, u betaalt alleen de daadwerkelijk gemaakte uren

Via Sprout.nl

Administratiekantoor JWG - Administratiekantoor Goes, Zeeland

onderneming  BV oprichten, waar moet de boekhouding aan voldoen?

De boekhouding is bij een onderneming een zeer belangrijk aspect. De administratie wordt bijgehouden om de belastingaangiften goed in te kunnen voeren maar als het goed is, is dat niet de voornaamste reden. Zonder degelijke administratie is het namelijk onmogelijk om goed inzicht in de financiële situatie van een onderneming te krijgen. Je kunt dan niet goed bijhouden welke uitgaven en inkomsten er zijn.

De Belastingdienst stelt diverse eisen aan de administratie. We zullen kort benoemen hoe deze eisen er ongeveer uitzien. Neem voor de exacte eisen contact op met de Belastingdienst of raadpleeg haar website.

Rechten en plichten

Het is van belang alle rechten en verplichtingen van de besloten vennootschap goed bij te houden. Denk hierbij aan contracten, leningen, statuten van de oprichting en bijvoorbeeld vergaderstukken. Alles wat maar enigszins gerelateerd is aan de rechten en verplichtingen van de besloten vennootschap moet bewaard worden.

Alles voor de belastingheffing

Alle gegevens die je nodig hebt gehad voor het invoeren van de belastingaangifte zullen bewaard moeten worden. Denk hierbij voornamelijk aan binnengekomen en uitgaande facturen die dus de omzet en winst aan kunnen geven. Ook e-mails en kassabonnen horen hierbij. Simpelweg alles waar informatie in staat of informatie uit ontleend kan worden die in belastingaangiften verwerkt of opgegeven wordt. Zo kunnen aangiften eenvoudig nog door de belastinginspecteur gecontroleerd worden op de juistheid.

Eenvoudig toegankelijk

De administratie van een onderneming moet eenvoudig toegankelijk zijn. Dit houdt in dat als de belastinginspecteur langs komt om de administratie door te lichten, hij eenvoudig de administratie in moet kunnen zien. Aan de eisen wordt dus niet voldaan wanneer de administratie over tig afzonderlijke ordners wordt verspreid en het een grote, onoverzichtelijke chaos is. Het is dus van groot belang dat de administratie netjes en ordentelijk wordt bewaard en op een eenvoudige wijze kan worden ingezien.

Hoe lang bewaren?

Voor de meeste administratieve gegevens geldt een bewaarperiode van vijf jaar. Er zijn echter uitzonderingen op waardoor de bewaarplicht kan oplopen tot wel tien jaar bij onroerend goed. Je doet er daarom verstandig aan om de administratie niet te vroeg weg te doen om problemen te voorkomen.

Bureaulegger 2016 Bureaulegger 2016

MR Accountants - Accountant / boekhouding

Salarisverwerking - Onze salarisservice is eenvoudig en snel. Binnen 24 uur ontvangt u alle relevante output en salarisstroken.

Roche Financieel Advies - regelt de financiële toekomst van particulieren en ondernemers