Hoe begin je met het opzetten van je administratie?

Er zijn een aantal dingen waar je goed op moet letten zodra je je boekhouding begint. Een goede en overzichtelijke boekhouding is belangrijk voor je bedrijf: mocht de belastingdienst je gegevens willen controleren, dan heb je alles overzichtelijk bij elkaar.

 

 

  • Begin met het openen van een tweede rekening waarvan geen privé-uitgaven gedaan mogen worden. Deze (bij voorkeur) zakelijke rekening ga je vanaf nu gebruiken voor alle uitgaven en inkomsten van je bedrijf.
  • Vanaf nu wil je altijd een bonnetje of factuur van je aankoop. Een pinbon is geen geldige bon. De factuur of bon is geldig zodra er het betaalde bedrag op staat en het bedrag dat je aan BTW hebt betaald. Bewaar alle bonnetjes goed. De belastingdienst moet deze kunnen controleren wanneer nodig! Je bent verplicht 7 jaar lang je administratie te bewaren. Dit heeft de fiscale bewaarplicht. Dat betekent dat de belastingdienst je kan vragen om je administratie van 7 jaar geleden.
  • Maak een overzichtelijke exellsheet of kolommenreeks waar de uitgaven en inkomsten naast elkaar staan. Zo kan je ieder moment de gegevens bijwerken en de balans opmaken.
  • Begin met het bijhouden van een urenboekje. In dit boekje (of uiteraard een digitaal document) schrijf je per week alle uren op die je aan je bedrijf hebt besteed.

De administratie bestaat uit een aantal verschillende onderdelen. Al deze onderdelen samen heb je nodig om te komen tot een overzicht va de inkomsten en uitgaven, je totaal betaald bedrag aan BTW en het doen van je belastingaangifte.

  • De kasadministratie en kassabonnen
  • Inkoop- en verkoopboek en daarnaast alle financiële aantekeningen
  • (tussentijdse) Controleberekeningen en overzichten
  • Facturen die je hebt ontvangen en kopieën van facturen die je hebt verstuurd.
  • Bankafschriften met een duidelijk overzicht van de uitgaven en inkomsten op de zakelijke rekening
  • Contracten& overeenkomsten
  • Agenda (daarbij hoort ook je urenboekje)
  • Correspondentie via mail of post
  • Software en databestanden die te maken hebben met je bedrijf

Het maakt niet uit of je besluit om je administratie digitaal of op papier bij te houden. Toch is het wel verstandig om een keuze te maken. Zorg ervoor dat je niet de ene helft op papier hebt en de andere helft nog digitaal. Houd alles overzichtelijk bij elkaar en maak een map waar alle administratie in kan.

Begin ieder jaar met een nieuwe map voor de administratie. Ondanks dat de vorige map misschien nog niet vol is, bewaar je hiermee wel het overzicht. Wil je alles in één map kwijt? Zorgt er dan voor dat tabbladen zorgen voor een duidelijke scheiding tussen de belastingjaren.

Meer informatie & bronnen:

Management Startkabel - Kijk hier voor een overzicht aan management gerelateerde sites

Cooperatie Budgetbeheer Nederland - Voor financieel beheer, budgetbegeleiding en budgetbeheer

Innen.nl - Voorkom wanbetalers - Wij helpen u bij het vinden van het juiste incassobureau of deurwaarder.

Zoek je Notaris.nl - Voor een goedkope notaris in uw eigen regio!

SSL beveiliging - voor versleutelde vertrouwelijke informatieverzending

Salaris beroepen - Bekijk beroepen per salarisschaal

Administratiekantoor - Voor moderne ondernemers die niet zelf willen boekhouden

De Zaak

Belastingdienst

lockpick sets - Klik hier voor lockpick sets

Spotcap: nieuwe online kredietverstrekker in Nederland

notaris  Oprichten stichting: welke financiële statements zijn verplicht?

Als je een stichting wil oprichten, moet je statuten hebben. In die statuten staat eigenlijk alles beschreven over de stichting zelf. Te denken valt dan uiteraard aan de naam van de stichting, maar ook aan de doelstellingen van de stichting en wat er gebeurt met eventuele winst die gemaakt wordt. In de statuten dienen een aantal financiële statements te worden bevat die we hieronder kort zullen opsommen.

Wat gebeurt er met de winst van de stichting?

Een stichting heeft vaak een ideologisch doel, bijvoorbeeld het beschermen van een bepaald natuurgebied. Hiervoor is geld benodigd om bijvoorbeeld rechtszaken te voeren en actie te voeren. Om dit geld bijeen te krijgen worden er bijvoorbeeld collectes gehouden. In de statuten moet worden omschreven wat er gebeurt met de winst die overblijft. Het bedrag dat niet wordt gespendeerd kan bijvoorbeeld worden overgedragen naar het volgende jaar, maar als de winst jaar in, jaar uit maar oploopt zal er toch iets met het restant aan geld gedaan moeten worden. Wat dit is, zal in de statuten moeten worden bepaald.

Wat gebeurt er met het geld na opheffing van de stichting?

Als de stichting wordt opgeheven kan het zijn dat er nog geld in de kas zit. Dit geld kan natuurlijk niet in de kas blijven – de stichting wordt immers opgeheven – en moet daarom ergens aan uitgegeven worden.

Welke kosten zijn er?

Belangrijk is ook te weten welke kosten er precies zijn. Voor de oprichting betaal je doorgaans € 500 om de notaris en oprichtingskosten te betalen. Verder ben je jaarlijks ook geld kwijt maar het hangt af van de feitelijke werkzaamheden hoe hoog deze precies zijn. Je hebt natuurlijk geld nodig om jaarlijks de vergaderingen te kunnen organiseren, eventueel een domeinnaam en website in de lucht te houden en ga zo maar door.

Al met al zijn er dus tal van kosten waar rekening mee gehouden moet worden; het oprichten van een stichting is dan ook iets waar zeker niet lichtzinnig mee omgesprongen moet worden.

Letselschade Verhaal Wanneer een ander verantwoordelijk is geweest voor uw letselschade, kunt u ons inschakelen om een letselschadeclaim in te dienen. LetselschadeVerhaal biedt gratis rechtshulp en advies bij uw letselschadezaak.

Letselschade Steun Heeft u letselschade opgelopen door toedoen van een ander? Dan heeft u misschien recht op een letselschadevergoeding. Letselschadesteun voorziet u graag van de juiste informatie en juridische hulp voor het claimen van letselschade.

Ridder Letselschade Heeft u letsel opgelopen en wilt u snel en deskundig advies over een mogelijke schadevergoeding? Ridder Letselschade heeft een team van ervaren letselschadespecialisten voor u klaar staan om uw zaak op een professionele manier te behandelen.

Notariskantoor Bellaar Notariskantoor Bellaar onderhoudt al sinds 1970 lang durige relaties met haar cliënten. Ons notariaat kenmerkt zich door haar persoonlijke benadering en kwalitatieve dienstverlening. U kunt bij ons terecht voor al uw notariële werkzaamheden.

Kellermann Advocatuur Kellermann Advocatuur richt zich in overwegende mate op het strafrecht en bestuursrecht. Vanuit Amsterdam worden tal van cliënten bijgestaan in elke fase van het strafproces in heel Nederland. Hierbij kunt u denken aan zowel kleine als grote maar ook internationale strafrechtzaken.

OprichtenBV Bij OprichtenBV.nl kunt u terecht voor het oprichten van een BV door één natuurlijk persoon of één al bestaande besloten vennootschap. Deze persoon of bestaande BV wordt de enige aandeelhouder en directeur van uw op te richten BV De aandelen van uw BV zullen worden volgestort in geld. Het is mogelijk om via deze website in één keer een holding en een werk BV op te richten.

Patist & Ploegmakers Advocaten Patist & Ploegmakers Advocaten is als advocatenkantoor volledig gespecialiseerd in het arbeidsrecht en familierecht. Onder deze rechtsgebieden vallen de meest voorkomende zaken op het vlak van ontslagrecht respectievelijk echtscheidingsrecht. U kunt bij ons dus terecht voor hulp bij ontslag en echtscheidingen.

Bedrijfsvideo - Waarom uw klanten vertellen of laten lezen dat ze voor u moeten kiezen, als u het ook kunt laten zien?

ZZP boekhouder nodig? - ZZP boekhouder nodig?

Assistent accountant vacatures - Bekijk ons vacature aanbod voor de functie assistent accountant

Pensioen Westland - Voor pensioenadvies bent u hier aan het juiste adres!

loonwijzer, CBBS - Tips om jezelf beter te verkopen

Het zoeken naar een nieuwe baan is geen pretje, zeker als je op dit moment niet over een andere baan beschikt. Het is namelijk nooit fijn om geforceerd werk te doen wat je niet aanstaat. De uitdaging is om er in om te denken en het gewoon als een sales baantje te zien. Het product wat je verkoopt is immers je eigen kwaliteit. En niemand kent de Unique Selling Points beter dan jij! Het is dan ook belangrijk dat jij jouw toekomstige werkgever (de klant) weet te overtuigen van jouw kwaliteiten en kennis. Om je te helpen bij het krijg van CBBS.nl de felbegeerde job volgen hier een aantal tips.

Enthousiasme is aanstekelijk, niemand zit te wachten op een dooie zoutzak. Zorg dat je er zin in hebt en dit ook uitstraalt. Niks verkoopt ook beter dan enthousiasme (in gezonde mate). Als jij als verkoper niet 100% achter je eigen product staat zullen je sales ook dramatisch dalen, tenzij je een harteloos persoon bent. Verder is het natuurlijk ook belangrijk om de juiste manieren te vertonen. Kleed je netjes conform de bedrijfscultuur, stel je netjes voor en toon oprechte interesse in het bedrijf.

Als je eenmaal je toekomstige werkgever er van overtuigd hebt dat jij de meest geschikte persoon bent om de functie te vervullen dien je te onderhandelen over het salaris. Doe dit niet eerder tot dat je zeker weet dat jij de functie mag gaan vervullen, anders dan ga je concurreren op prijs en dat wil je voorkomen. Kwaliteit staat voorop en laat dit ook weten als hij eerder over salaris begint. Raadpleeg altijd een loonwijzer om zo een richting van het salaris te krijgen. Zorg dat de werkgever een openingsbod doet, dit zal vaak hoger uitvallen dan verwacht omdat mensen zonder richtlijn geneigd zijn hoger te bieden. Dit eerste bod kan over onderhandelt worden, zorg dus dat je wat hoger inzet. Ga echter geen willekeurige bedragen noemen maar zorg dat je dit hogere tegenbod goed kan beargumenteren.